6. Ako nafotiť nehnuteľnosť

Ako pútavo nafotiť nehnuteľnosť

 

6-1

Milí kolegovia,

dobrá fotka je viac než tisíc slov! Vedieť pútavo nafotiť nehnuteľnosť je veľká výzva aj pre profesionálneho fotografa. Schopnosť osloviť klienta obrazom patrí pritom medzi jeden z kľúčových marketingových nástrojov makléra.

V tejto lekcii si prezradíme niekoľko praktických techník, ako nehnuteľnosť kvalitne nafotiť (aj bez drahého foťáku).

 

Kvalitné fotky

V našich podmienkach sa fotografovanie bežnej nehnuteľnosti málokedy zverí profesionálnemu fotografovi (okrem lukratívnych objektov alebo veľkých developerských projektov). Táto úloha zostáva väčšinou na pleciach realitných maklérov, je to teda každodennou súčasťou ich práce. Prístup k fotografovaniu zo strany realitných maklérov je rôznorodý. Niekto to vôbec nepovažuje za dôležité – proste urobí pár záberov, aby nejaké fotografie boli, a to bez akýchkoľvek nárokov na kvalitu. Nájdu sa aj takí, ktorí by radi mali dobré fotky, ale myslia si, že to aj tak nedokážu.

Je pravda, že len tak zo dňa na deň sa z nikoho nestane skutočne dobrý fotograf, ale aj v tomto smere sa dá niečo urobiť. Naozaj stačí dodržať niekoľko zásad a máte citeľne lepšie výsledky, ktoré dokážu splniť aspoň istý základný štandard. Je to dôležitý kamienok v mozaike, ktorej celkové pôsobenie tvorí váš úspech či neúspech na realitnom trhu.

 

Ako na to?

V prvom rade si treba uvedomiť, že na to, aby ste dosiahli dobré fotografie, nie je nevyhnutné mať drahý, veľký a ťažký fotoaparát. Fotografiu totiž robí človek, aparát je len technická pomôcka a ako taká nám iba pomáha dosiahnuť cieľ. Najdôležitejšie je vedieť ho správne používať. Lepší fotoaparát dokáže produkovať brilantnejšiu obrazovú kvalitu aj v náročnejších podmienkach, ale na „realitné účely“ sa dajú urobiť slušné fotografie aj bežným kompaktným digitálnym fotoaparátom.

Úplne najkľúčovejším je prístup k fotografovaniu. Častou chybou je, že sa fotografie robia v časovej tiesni, v stresujúcej náborovej fáze a bez náležitej prípravy.

 

Príprava na fotografovanie

Začína to tým, že si na fotografovanie musíme vyhradiť adekvátne množstvo času. Keď sa chystáte na prvú obhliadku nehnuteľnosti, vyhraďte si aj na túto činnosť istý čas (podľa typu a veľkosti objektu) a pre istotu spomeňte aj majiteľovi, že v rámci obhliadky danú nehnuteľnosť budete aj fotografovať. Treba dať diplomaticky najavo, že nehnuteľnosť je potrebné do istej miery na túto skutočnosť pripraviť. Či už sa jedná o exteriér (napríklad rodinný dom), alebo interiér bytu, pre dobre pôsobiace fotografie je nevyhnutné, aby bolo upratané. Je absolútne nevhodné, keď sa na fotografiách objavia rozhádzané veci, najmä osobnej povahy. Samozrejme tam, kde sa býva, nie je možné urobiť dokonalý, tzv. sterilný poriadok, o to sa ani nesnažte. Bežné veci a predmety každodenného života a všeobecného charakteru nie je potrebné vždy za každú cenu schovávať, ale aj tie by mali byť úhľadne usporiadané. Ale drobnosti osobného alebo špecifického charakteru, ktoré sa dajú odložiť, by sa na fotografiách tohto druhu nemali objaviť (napr. papuče, kabelky, zubné kefky v kúpeľni, neumytý riad v kuchyni, ale ani domáce zvieratá a pod.).

Ešte než vôbec začnete fotografovať, dôkladne a kriticky preskúmajte danú scénu. Pokiaľ tam nájdete niečo, čo by nemalo na fotografii figurovať, poproste majiteľa, aby to odložil alebo sa ho zdvorilo spýtajte, či tak môžete urobiť vy. Prípadne, ak sú niektoré predmety chaoticky rozložené, môžete ich usporiadať (napr. vankúšiky na gauči, perá na pracovnom stole a pod.). Cieľom je dosiahnuť prívetivý, harmonicky pôsobiaci záber.

Komunikácia s majiteľmi je celkovo veľmi dôležitá. Ľudia sú rôzni a každý môže mať iný vzťah k tomu, že sa ich majetok fotografuje. Musíte im trpezlivo vysvetliť dôvody (predaj za čo najvyššiu cenu) a aj to, že v inzeráte nebude presná adresa nehnuteľnosti (popisné číslo). Je dobré, keď sa usmievate a celé to prebieha v uvoľnenej, prípadne aj veselej nálade.

Kým vyrazíte fotografovať, skontrolujte, či máte akumulátor fotoaparátu dostatočne nabitý a či máte dostatok voľného miesta na pamäťovej karte. Pôsobí to veľmi amatérsky, keď sa začnú objavovať takého prekážky.

 

Výber miesta na fotografovanie

Keď už je dané miesto pripravené, ďalším dôležitým krokom je dôkladný výber konkrétneho miesta, odkiaľ budete fotografovať. Či už ide o záber budovy, záhrady, alebo miestnosti v interiéri, uhol pohľadu je vždy kľúčový. Snaha je nájsť takú pozíciu, odkiaľ vyzerá daná scéna najlepšie. Preto je potrebné najvhodnejšie miesto pre fotoaparát trpezlivo hľadať, najlepšie preskúmaním rôznych alternatívnych možností. Pokiaľ si nie ste istý, čo by bolo najlepšie, urobte radšej viac snímok z rôznych miest a z nich si potom neskôr vyberiete. Nie vždy je vhodné chcieť dostať úplne všetko na jeden záber. Zásada je taká, že to, čo vyzerá dobre a čo pozdvihne fotografiu, to sa snažíme do záberu zahrnúť; a naopak to, čo pôsobí rušivo, sa snažíme vynechať, resp. odstrániť. Často sa stáva, že máme málo miesta na to, aby sa nám všetko „zmestilo“ na jeden záber – je to typický problém v stiesnených interiéroch. Vtedy je lepšie sústrediť sa na tú časť miestnosti, ktorá je zaujímavejšia, resp. urobiť radšej dva rôzne zábery.

Výsledné pôsobenie fotografie urobenej v exteriéri (budovy, záhrady a pod.) je veľmi silno ovplyvnené vlastnosťami svetla, ktoré práve panuje. Najlepšie je, keď na objekt dopadá priame slnečné svetlo zboku – vtedy pôsobí fotografia prívetivo a máme z nej priestorový dojem (vďaka rozloženiu svetla a tieňa). Ideálne pritom je, keď predná časť (priečelie) budovy je osvetlená a bok je v tieni. Z toho vyplýva, že pokiaľ sa dá, pre fotografovanie si vyberáme slnečný deň a takú dennú dobu, keď je smer svetla vyhovujúci (v závislosti na orientáciu budovy k svetovým stranám). Potom už stačí „len“ dať pozor na elimináciu rušivých prvkov v popredí a pozadí a dobrá fotografia je na svete. Snažte sa, aby ste na záberoch budov nemali smetné nádoby, spleť drôtov elektrického vedenia, autá žiarivých farieb v popredí, žeriavy v pozadí a podobne. Faktom je, že podmienky na fotografovanie nie sú vždy ideálne, ale aj tak je potrebné sa čo najlepšie popasovať s danou situáciou.

  

6-2

Správnym postupom sme na druhej fotografii dosiahli:

  • odstránenie rušivých prvkov zasahujúcich do záberu
  • „narovnanie“ budovy
  • celkové zvýraznenie hlavného objektu

6-3

Správnym postupom sme na druhej fotografii dosiahli:

  • elimináciu presvetlenia priečelia zapríčinenú automatikou fotoaparátu
  • sýtejšie farby
  • väčší vizuálny dôraz na obytnú časť budovy

Predtým než stlačíte spúšť fotoaparátu

Konečne máme vybraté miesto, odkiaľ bude fotografia najlepšie vyzerať a už nás svrbí prst na spúšti aparátu. Neukvapujte sa však, ešte sme len v polovici cesty. Aby bolo úsilie dotiahnuté do zdarného konca, nesmiete zanedbať ani nasledujúce veci.

 

Držanie fotoaparátu

V prvom rade je dôležité, aby ste fotoaparát držali vodorovne. Je veľmi nepríjemné pozerať na fotografie, ktoré sú „nakrivo“. Nie je to vždy jednoduché, ale snažte sa mať spodnú hranu aparátu rovnobežnú so zemou. Optické zákonitosti nám často prinášajú ďalší problém, ktorý sa volá zbiehanie rovnobežných línií. Ide o to, že pokiaľ je rovina snímania obrazu (čiže predná strana aparátu) odklonená od fotografovanej roviny (napr. priečelie budovy), dôjde tak ku skresleniu perspektívy, čo sa na fotografii prejaví tak, že rovnobežné línie sa k sebe približujú narastajúcou vzdialenosťou od fotoaparátu.

Môžete si to ľahko vyskúšať aj v miestnosti: namierte fotoaparát na niečo, čo má obdĺžnikový tvar (okno alebo nábytok). Pokiaľ fotoaparát držíte kolmo k zemi a predná plocha fotoaparátu je rovnobežná s plochou tohto obdĺžnikového tvaru, tak na displeji (alebo v hľadáčiku) fotoaparátu budú línie objektu vzájomne rovnobežné. Akonáhle trochu vychýlite fotoaparát napríklad smerom nadol, vertikálne línie sa začnú rozbiehať smerom hore (odďaľovať sa od seba, teda už nebudú rovné, ale „šikmé“). Najviac si to uvedomíte, keď si všimnete ich sklon vzhľadom k okrajom záberu. To isté sa stane, keď sa s fotoaparátom odkloníte trochu horizontálne (do boku) – horné a dolné horizontálne línie objektu sa začnú zbiehať. Keďže nie vždy sa dá snímať rovnobežne s plochou fotografovaného objektu, podobné šikmé línie sa zákonite objavia. Najuniverzálnejšou radou preto je, že línie, ktoré prechádzajú stredom záberu, sa takto nedeformujú, čiže tie by mali byť vždy rovnobežné s okrajom záberu – podľa nich sa môžete orientovať, aby ste dosiahli „vodorovnosť“.

Pokiaľ by sme chceli mať presné vodorovné zábery a úplne sa vyhnúť zbiehaniu línií, držanie fotoaparátu musí byť presné v dvoch rovinách: spodná hrana aparátu musí byť rovnobežná so zemou a predná plocha fotoaparátu musí byť kolmo k zemi.

Keď fotografujete vyššiu budovu a vyklápate fotoaparát nahor, stavba sa bude opticky smerom hore zužovať a akoby trochu „padala“ dozadu. Jedinou možnosťou, ako bežným spôsobom toto eliminovať alebo zmierniť, je snažiť sa, aby aparát bol čo najmenej naklonený smerom hore. To sa dá dosiahnuť jednak tak, že sa snažíme fotografovať z väčšej vzdialenosti, alebo tak, že sa snažíme s fotoaparátom dostať niekam vyššie. Niekedy pomôže trik fotografovať na výšku (vtedy je potrebné menej nakláňať aparát).

Popísaný problém línií sa prejavuje aj v interiéroch. Najčastejšie sa to stáva vtedy, keď sa fotografuje interiér z výšky očí. Aby sme na fotografii nemali príliš veľký podiel stropu, ale radšej zariadenie interiéru, máme tendenciu fotoaparát mierne nakloniť smerom dole. V tej chvíli sa nám rohy miestnosti, nábytok, okná v blízkosti okraja záberu začnú nakláňať smerom „von“. Riešením je držať fotoaparát kolmo, nesklápať ho dole, ale radšej znížiť jeho polohu a nájsť takú pozíciu, keď už je pomer stropu k zvyšku interiéru akceptovateľný. Najlepšie je, keď sa to podarí s úplne kolmou polohou fotoaparátu, prípadne nanajvýš iba s jeho veľmi malým, nepatrným sklápaním smerom dole. Čím menej musíme aparát sklápať, tým rovnejšie zostanú vertikálne línie.

Pre úspešnosť celého postupu je nevyhnutné stabilné a pevné držanie fotoaparátu. Aj keď je malý a ľahký, vždy ho držte oboma rukami a pokiaľ je to možné, v záujme vyššej stability si lakte opierajte o svoje telo. Úplná stabilita a pevnosť by sa dala dosiahnuť použitím statívu (trojnohý stojan pre fotoaparát).

 

6-4

Správnym postupom sme na druhej fotografii dosiahli:

  • jasné podanie detailov interiéru, ktoré sa na prvej fotografii strácajú dôsledkom svetla cez okno
  • lepšie usporiadanie prvkov interiéru
  • „narovnanie“ vertikálnych línií

 

6-5

Správnym postupom sme na druhej fotografii dosiahli:

  • „upratanie“ predmetov na kuchynskej linke
  • narovnanie šikmých línií

 

Svetlo v interiéri

Predmety okolo nás sú osvetlené určitým zdrojom svetla (slnko, lampy…). Časť tohto dopadajúceho svetla povrch objektov odrazí, vďaka čomu ich môžeme vidieť a aj fotografovať. Charakter a smer dopadajúceho svetla majú preto zásadný vplyv na výzor vecí a celkové vyznenie fotografie.

Svetlo má niekoľko vlastností, ktoré sú pre fotografie dôležité. V prvom rade je to jeho intenzita. Prispôsobenie fotoaparátu aktuálne panujúcej intenzite svetla môžete vo väčšine prípadov nechať na automatiku prístroja. Postará sa o to automatická expozícia, ktorá sa vo všetkých svetelných podmienkach snaží vytvoriť dobre exponovaný záber, čiže taký, aby nebol ani príliš tmavý, ani príliš svetlý. Pokiaľ je však svetla veľmi málo, pre dosiahnutie správnej expozície si fotoaparát musí pomôcť buď aktivovaním blesku, alebo predĺžením doby trvania snímania. Ak toto predĺženie presiahne istú hranicu, môže to mať za následok neostrú (pohybovo rozmazanú) fotografiu, pokiaľ aparát držíte v ruke. Keďže sa s bleskom často stáva, že svetelnej skladbe scény skôr ublíži, než pomôže, lepšie by bolo v takejto situácii použiť radšej spomínaný statív (čo zabráni pohybovej neostrosti).

Druhá dôležitá vlastnosť svetla je smer, akým dopadá na fotografovanú scénu. K tomu treba ešte dodať, že ak je svetlo rozptýlené (napr. zamračená obloha) alebo odrazené (napr. svetlo v tieni), stráca sa jeho „smerovosť“. Často sa stáva, že svetla by bolo aj dostatok, ale prichádza na scénu z nevhodného smeru. Typickým príkladom môže byť interiér, ktorý fotografujeme proti oknu. Vtedy sú predmety osvetlené najmä z protiľahlej strany, ale smerom k fotoaparátu sú v tieni. Takéto rozloženie svetla nevykresľuje predmety z nášho pohľadu dostatočne jasne a informatívne. Práve vtedy môže pomôcť blesk. Treba si však uvedomiť, že nie je potrebný kvôli nedostatku, ale kvôli nevhodnému smeru svetla. Preto sa takéto použitie blesku nazýva „vynútený“ alebo „výplňový“ blesk (angl. Fill-in flash). V tomto prípade blesk nie je hlavným, ale doplnkovým zdrojom svetla a pomôže nám dostať jas do tmavých častí scény. Funkciu výplňového blesku nie je možné na väčšine aparátov zapnúť v režime plnej automatiky, preto používajte radšej režim P (programová automatika) – je to tiež automatický režim, ale dovolí vám niektoré funkcie na fotoaparáte navoliť ručne (napríklad práve zapnutie blesku, aj keď by to kvôli danej intenzite svetla nebolo potrebné).

Poslednou vlastnosťou svetla, ktorú si v tejto lekcii spomenieme, je jeho zafarbenie. Rôzne zdroje svetla majú odlišný farebný nádych (čo voľným okom nie vždy jasne postrehneme). Pre dosiahnutie farebnej vernosti však fotoaparát potrebuje vykonať korekciu, aby eliminoval nežiaduce farebné posuny. Na tento účel slúži funkcia s názvom vyváženie bielej (angl. White balancing, skratka WB). Keď fotoaparát vie, aký zdroj svetla je na scéne, snaží sa s danou situáciou vyrovnať. Najrýchlejšia praktická rada v tomto smere je nasledovná. Môžete skúsiť použiť tzv. automatické vyváženie bielej (AWB), skontrolovať záber na displeji aparátu a pokiaľ vidíte nevhodné zafarbenie, prepnúť WB podľa toho, aké svetlo je na scéne (denné svetlo, zamračené, žiarovka, žiarivka, blesk a pod.). Všeobecne sa dá povedať, že automatické vyváženie bielej (AWB) si väčšinou dobre poradí v prirodzenom svetle, výraznejšie problémy môžu nastať pri umelom osvetlení (žiarovka a žiarivka).

 

6-6

Správnym postupom sme na druhej fotografii dosiahli realistické farby (odstránením nevhodného zafarbenia, spôsobeného daným osvetlením interiéru) a celkový príjemnejší vzhľad fotografie.

0 Comments

Leave a reply

Kontaktujte nás

Bohužiaľ žiaden operátor nie je dostupný, ale môžete nám poslať email na ktorý Vám budeme čoskoro reagovať.

Odosielam

©2021 Zaxo and Prom Real

or

Log in with your credentials

Forgot your details?