5. Homestaging

Homestaging

 

5-1

Milí kolegovia,

má opodstatnenie nehnuteľnosť pred predajom rekonštruovať alebo ponechať v pôvodnom stave? Túto dilemu riešia predávajúci veľmi často.

Prax ukazuje, že nie vždy sa vyplatia rozsiahlejšie rekonštrukcie. Štatisticky je malá pravdepodobnosť, že sa „trafíte“ do vkusu kupujúceho. Pomerne veľa kupujúcich oceňuje pôvodný stav (a tomu zodpovedajúcu cenu), pretože nehnuteľnosť si prispôsobia svojim predstavám. Výnosnejšie sa ukazuje, aby sa predávajúci obmedzil len na finančne nenáročné, štandardné úpravy. Je zbytočné dodávať, že ak je v nehnuteľnosti niečo nefunkčné, treba to neodkladne opraviť.

V ďalšej časti sme vybrali osvedčené techniky, ktoré s obľubou používajú profesionáli zaoberajúci sa tzv. homestagingom. „Homestaging“ je proces prípravy nehnuteľnosti na predaj, bez rekonštrukcie a (finančne) náročnejších úprav. Využívajú pritom znalosti z estetiky, interiérového dizajnu a psychológie. V praktickej rovine ide o zatraktívnenie nehnuteľnosti za minimálne náklady

 

Vstupný priestor 

 


5-2Prvotný dojem si kupujúci vytvára hneď pri vstupe na pozemok rodinného domu, vstupe do bytového domu alebo pri vstupe do bytu. Vstup a okolie vstupnej časti môže kupujúceho prilákať alebo odradiť. I keď dojem z okolitého prostredia bytového domu nevieme ovplyvniť v plnej miere, negatívne pocity vieme aspoň čiastočne eliminovať. Nedovoľte, aby sa potenciálny kupujúci dlho zdržiaval v špinavom alebo inak zanedbanom prostredí. Dohodnite si stretnutie na konkrétny čas a čakajte svojho kupujúceho dolu pri vchode a hneď ho pozvite dovnútra, aby zbytočne dlho nevnímal (negatívne) vplyvy okolia.

V prípade rodinného domu viete ovplyvniť pôsobenie vstupu vo väčšej miere. Prejdite sa po ulici a analyzujte, čo by vás ako kupujúceho odradilo od kúpy. Väčšinou je problém správne určiť nedostatky, neváhajte preto osloviť známych, aby sa prešli spolu s vami a pomohli vám určiť rušivé prvky, ktoré je potrebné odstrániť alebo aspoň čo najviac eliminovať.

Odstráňte staré záhradné náradie, vyhoďte poškodený nábytok alebo ho opravte, renovujte. Vyschnuté rastliny neurobia najlepší dojem, nahraďte ich novými a nebojte sa použiť aj tie pestré a záhrada sa rozihrá farbami. Prerastené stromy, kríky, ktoré bránia kupujúcemu vo výhľade na prednosti vašej nehnuteľnosti radšej odstráňte. Pokiaľ to nie je finančné náročné, vylepšite celkový vzhľad domu a obnovte zovňajšok fasády novou farbou alebo aspoň opravte poškodenia na fasáde a dlažbe. 

 

Upratať priestory

Kľúčovým zmyslom človeka, ktorý ovplyvňuje naše vnímanie nehnuteľnosti, je zrak. Čistý, uprataný priestor nevytvára stresové situácie a dovoľuje bezpečné a plynulé pohybovanie sa po priestore. Táto jednoduchá, ale zato veľmi účinná technika úpravy nehnuteľnosti pred predajom, prináša žiadané výsledky. Urobte generálny poriadok a nablýskajte kuchyňu, kúpeľňu, WC, nábytok, aj spotrebiče. 

 

Zbaviť sa pachov

Každý zdravý človek vníma priestor nielen očami, ale aj čuchom a sluchom. Zmyslové vnímanie môže vyvolať silné emócie, pozitívne aj negatívne. Zbavte priestor nevábnych pachov. Ani vôňa vyprážanej ryby nemusí osloviť každého, preto pred obhliadkou aromatickejšie jedlá radšej nevarte. O cigaretovom dyme nehovoriac. Rozvoňajte váš domov hoci aj „zástrčkovou voňkou“.

 

Zbaviť sa zbytočností

Priestor preplnený nábytkom a zbytočnosťami pôsobí, ako viete, opticky zmenšene. Ak je to možné, odstráňte ich. Odložte všetko, čo je osobné, čo priestor neželateľne „zmenšuje“. Veľkolepé zbierky jelenieho parožia alebo porcelánových sloníkov nemusia osloviť každého. Treba sa odosobniť, nepredávate vaše vzácne zbierky alebo cenné trofeje, ale obyčajný priestor. Začnite postupne triediť veci a pripravovať sa na sťahovanie. Rovnako nedovoľte, aby vám niekto vstupoval do súkromia a cítil sa preto nepríjemne. Cieľom je odstrániť z nehnuteľnosti vašu „pečať“ a dodať priestoru univerzálnu atraktivitu, ktorá osloví väčšinu záujemcov.     

 

Dať miestnostiam zmysel

Ďalším krokom k úspechu je správne „pochopenie“ priestoru. Ak predávate 3-izbový byt, mali by byť zrejmé tri obytné miestnosti. Dajte miestnostiam ich pravý význam, aby sa počítala každá miestnosť. Ak záujemca nevidí obývačku, lebo táto pôsobí viac ako pracovňa, akoby byt obývačku ani nemal. Nezabúdajte, že kupujúci verí len tomu, čo vidí, a nie tomu, čím by tento priestor „chcel“ byť. Zamyslime sa. IKEA predáva nábytok, ale ako ho predáva? Prezentuje ho ako súčasť zariadených modelových izieb, kuchýň, spální. Produkt vás osloví skôr, ako si ho viete predstaviť ako súčasť miestnosti. Ak by sme sa prechádzali len po sklade a pozerali na obrázky nábytku, sotva by nás niečo oslovilo.

 

Pretriediť a usporiadať nábytok

Pretrieďte, doplňte alebo usporiadajte nábytok tak, aby kupujúci si mohol priestor „vychutnať“. Veľa kresiel alebo skriňového nábytku bráni vo výhľade a uberá z priestoru. Kupujúci chce vidieť „metre štvorcové“, za ktoré má zaplatiť. Nebojte sa presunúť nadbytočné kreslo z obývačky do prázdnej izby a vytvoriť napr. kútik na čítanie. Usporiadajte nábytok tak, aby ste vytvorili pre potenciálneho záujemcu čo najlepší vizuálny dojem.

 

Rozjasniť priestor farbami a svetlom

Ak sa rozhodnete nehnuteľnosť vymaľovať, ulahoďte pri výbere farby aj duši. Pôsobenie farieb v priestore vie emócie tlmiť, ale aj náležite provokovať. Vyberajte skôr neutrálne farby. Tmavé kúty, tmavé miestnosti rozjasnite novými farbami alebo svetlom. Málokto chce bývať v pochmúrnom priestore. Správna intenzita, farba a smerovanie svetla dokáže zázraky. Miestnosť pôsobí príjemnejšie, ak je osvetlená rôznymi nezávislými svetlami než jedným veľkým a zaveseným na plafóne.

 

5-3

Opraviť všetky závady

Opravte poškodené zariadenia a všetko, čo by kupujúcemu poskytlo šancu na znižovanie ceny. Kvapkajúci vodovod, vŕzgajúce dvere alebo odpadávajúce dvierka na kuchynskej linke nie sú najlepším zrkadlom dobrého hospodára. Podvedome môže kupujúceho napadnúť, čo všetko je ešte pokazené a bude musieť po kúpe opraviť. Ak sú to závady, ktoré sa nedajú odstrániť alebo len finančne náročnou opravou (alebo výmenou), je potrebné na to kupujúceho upozorniť. Ten by mohol po zistení zamlčanej vady žiadať zníženie kúpnej ceny, prípadne by mohol od kúpnej zmluvy odstúpiť a museli by ste mu vrátiť peniaze.

 

Pripraviť „scénu“

Zútulnite priestor dekoráciami, osvetlením, textíliami či sviečkami. Oživte priestor čerstvými kvetinami. Sedaciu súpravu v obývačke spestrite vankúšikmi. Do kuchyne naaranžujte ovocie, kvety, na jedálenský stôl pripravte prestieranie. Do kúpeľne dajte čisté uteráky i pár sviečok. V spálni oblečte nové posteľné prestieranie. Takýmito zdanlivo nepatrnými drobnosťami vytvoríte domov, do ktorého sa bude chcieť každý nasťahovať.

0 Comments

Leave a reply

Kontaktujte nás

Bohužiaľ žiaden operátor nie je dostupný, ale môžete nám poslať email na ktorý Vám budeme čoskoro reagovať.

Odosielam

©2021 Zaxo and Prom Real

or

Log in with your credentials

Forgot your details?